Τα οφέλη των συμπληρωμάτων βιταμίνης C

Τα συμπληρώματα βιταμίνης C συχνά προσφέρονται ως μια φυσική άμυνα εναντίον πολλών καταστάσεων υγείας, όπως το κοινό κρυολόγημα. Παρόλο που η έρευνα δείχνει ότι η περιεκτικότητα αρκετής ποσότητας βιταμίνη C στη διατροφή μας μπορεί να προστατεύσει από ορισμένα προβλήματα υγείας, υπάρχει έλλειψη επιστημονικών στοιχείων που να υποστηρίζουν τη χρήση συμπληρωμάτων βιταμίνης C.

Χρήσεις συμπληρωμάτων βιταμίνης C

Βρέθηκε να υπάρχει με φυσική μορφή σε πολλά φρούτα και λαχανικά, είναι απαραίτητη για το σχηματισμό κολλαγόνου, την επούλωση τραυμάτων και την επισκευή και συντήρηση των χόνδρων, των οστών και των δοντιών.

Στην εναλλακτική ιατρική, τα συμπληρώματα βιταμίνης C προσφέρουν αντιοξειδωτικά οφέλη και υποτίθεται ότι βοηθούν τις ακόλουθες καταστάσεις υγείας:

•Κρυολόγημα
•Άσθμα
•Βρογχίτιδα
•Καρδιαγγειακή νόσο
•Καταρράκτη
•Γλαύκωμα
•Υψηλή πίεση αίματος
•Νόσος του Parkinson

Ορισμένοι υποστηρικτές ισχυρίζονται επίσης ότι τα συμπληρώματα βιταμίνης C μπορούν να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό, ενώ νοηθούν στην πρόληψη του καρκίνου.

Οφέλη των συμπληρωμάτων βιταμίνης C στην υγεία:

Μέχρι σήμερα, οι μελέτες σχετικά με τις επιδράσεις των συμπληρωμάτων βιταμίνης C στην υγεία έχουν αποφέρει μικτά αποτελέσματα. Ας δούμε μερικά βασικά ευρήματα:

1) Κρυολόγημα

Σε μια ανασκόπηση 30 κλινικών δοκιμών του 2007 (που αφορούσαν συνολικά 11.350 άτομα), οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα συμπληρώματα βιταμίνης C δεν βοηθούν στην καταπολέμηση των κρυολογημάτων στον κανονικό πληθυσμό. Ωστόσο, οι συγγραφείς της ανασκόπησης σημειώνουν ότι τα συμπληρώματα βιταμίνης C μπορεί να ωφελήσουν τους ανθρώπους που ζουν σε εξαιρετικά ψυχρά κλίματα ή σε άτομα που εκτίθενται σε μικρές περιόδους έντονης σωματικής άσκησης (όπως μαραθωνοδρόμοι).

2) Καρδιακή νόσος

Η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης C μπορεί να μην μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης σοβαρών καρδιαγγειακών επεισοδίων, σύμφωνα με μια μελέτη του 2008 σε 14.641 άνδρες ιατρούς (ηλικίας 50 ετών και άνω κατά την έναρξη της μελέτης). Για μέσο όρο οκτώ ετών, τα μέλη της μελέτης έλαβαν είτε ένα εικονικό φάρμακο (placebo) είτε 500 mg βιταμίνης C ημερησίως σε μορφή συμπληρώματος.

(Επιπλέον, η ομάδα συμπληρώματος έλαβε 400 IU βιταμίνης Ε κάθε δεύτερη μέρα.) Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι ούτε η βιταμίνη Ε ούτε τα συμπληρώματα βιταμίνης C είχαν σημαντική επίδραση σε σημαντικά καρδιαγγειακά επεισόδια, όπως το εγκεφαλικό επεισόδιο και η καρδιακή προσβολή.

3) Καρκίνος

Σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2009, 8.171 γυναίκες έλαβαν είτε εικονικό φάρμακο είτε 500 mg βιταμίνης C καθημερινά σε μορφή συμπληρώματος (καθώς και βιταμίνη Ε και βήτα καροτένιο κάθε δεύτερη μέρα) για μέσο όρο 9,4 έτη. Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι τα συμπληρώματα βιταμίνης C, βιταμίνης Ε ή βήτα καροτένιο δεν βοήθησαν στην πρόληψη του καρκίνου.

Επιπλέον, μια μελέτη του 2008 με 77.721 άνδρες και γυναίκες (ηλικίας 50 έως 76 ετών) διαπίστωσε ότι η μακροχρόνια χρήση συμπληρωμάτων βιταμίνης C δεν μείωσε τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα. Και σε μια ανασκόπηση του 2004 για τα αντιοξειδωτικά συμπληρώματα και την πρόληψη των γαστρεντερικών καρκίνων - συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων δοκιμασιών που περιελάμβαναν συμπληρώματα βιταμίνης C - οι ερευνητές δεν βρήκαν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι τα αντιοξειδωτικά συμπληρώματα εμποδίζουν τους γαστρεντερικούς καρκίνους.

Προειδοποιήσεις

Παρόλο που η βιταμίνη C θεωρείται γενικά ασφαλής, οι υψηλές δόσεις μπορεί να οδηγήσουν σε διάφορες ανεπιθύμητες ενέργειες, όπως πέτρες στα νεφρά, σοβαρή διάρροια και ναυτία. Επιπλέον, μια μελέτη του 2008 δείχνει ότι η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης C κατά τη διάρκεια της θεραπείας με καρκίνο μπορεί να μειώσει την αποτελεσματικότητα ορισμένων χημειοθεραπευτικών φαρμάκων.

Τα συμπληρώματα δεν έχουν δοκιμαστεί για λόγους ασφάλειας και λόγω του γεγονότος ότι τα συμπληρώματα διατροφής δεν ρυθμίζονται σε μεγάλο βαθμό, το περιεχόμενο ορισμένων προϊόντων μπορεί να διαφέρει από αυτό που καθορίζεται στην ετικέτα του προϊόντος. Έχετε επίσης κατά νου ότι η ασφάλεια των συμπληρωμάτων σε έγκυες γυναίκες, θηλάζουσες μητέρες, παιδιά και άτομα με ιατρικά προβλήματα ή άτομα που παίρνουν φάρμακα δεν έχει τεκμηριωθεί.

Χρησιμοποιώντας βιταμίνη C για την υγεία

Για να λάβετε αρκετή βιταμίνη C κάθε μέρα, κοιτάξτε πρώτα τις πηγές τροφίμων όπως εσπεριδοειδή, φράουλες, ντομάτες, πιπεριές, φυλλώδη χόρτα και πεπόνι.

Αν ψάχνετε να αντιμετωπίσετε ή να αποτρέψετε μια συγκεκριμένη πάθηση με συμπληρώματα βιταμίνης C - ή οποιοδήποτε είδος συμπληρώματος διατροφής – συμβουλευτείτε αρχικά το γιατρό σας προτού ξεκινήσετε τη λήψη. Λάβετε υπόψη ότι η εναλλακτική ιατρική δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως υποκατάστατο της συνήθους περίθαλψης. Η αυτοθεραπεία μιας πάθησης και η αποφυγή ή καθυστέρηση της κανονικής φροντίδας μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες.


ΠΗΓΕΣ:

Bjelakovic G, Nikolova D, Simonetti RG, Gluud C. "Antioxidant supplements for preventing gastrointestinal cancers." Cochrane Database Syst Rev. 2004 18;(4):CD004183.

Douglas RM, Hemilä H, Chalker E, Treacy B. "Vitamin C for preventing and treating the common cold." Cochrane Database Syst Rev. 2007 18;(3):CD000980.

Heaney ML, Gardner JR, Karasavvas N, Golde DW, Scheinberg DA, Smith EA, O'Connor OA. "Vitamin C antagonizes the cytotoxic effects of antineoplastic drugs." Cancer Res. 2008 1;68(19):8031-8.

Lin J, Cook NR, Albert C, Zaharris E, Gaziano JM, Van Denburgh M, Buring JE, Manson JE. "Vitamins C and E and beta carotene supplementation and cancer risk: a randomized controlled trial." J Natl Cancer Inst. 2009 7;101(1):14-23.

Memorial Sloan-Kettering Cancer Center. About herbs: Vitamin C. February 2009.

National Institutes of Health. "Vitamin C (ascorbic acid): MedlinePlus Medical Encyclopedia". March 2010.

National Institutes of Health. "Vitamin C (ascorbic acid): MedlinePlus Supplements". August 2009.

Sesso HD, Buring JE, Christen WG, Kurth T, Belanger C, MacFadyen J, Bubes V, Manson JE, Glynn RJ, Gaziano JM. "Vitamins E and C in the prevention of cardiovascular disease in men: the Physicians' Health Study II randomized controlled trial." JAMA. 2008 12;300(18):2123-33.

Slatore CG, Littman AJ, Au DH, Satia JA, White E. "Long-term use of supplemental multivitamins, vitamin C, vitamin E, and folate does not reduce the risk of lung cancer." Am J Respir Crit Care Med. 2008 1;177(5):524-30.

0 Comments

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *