Οδηγίες σωματικής δραστηριότητας για άτομα με αυτισμό


Οποιοδήποτε πρόγραμμα άσκησης για τα παιδιά με αυτισμό πρέπει να αναπτύξει τους στόχους όχι μόνο της γενικής σωματικής δραστηριότητας, αλλά και τις ακατάλληλες συμπεριφορές διαχείρισης όπως οι στερεοτυπικές συμπεριφορές, τα ξεσπάσματα, και ο ρυθμός.

Οι κατάλληλες οδηγίες άσκησης για τα παιδιά με αυτισμό διευκολύνουν την διεξαγωγή του προγράμματος και προωθούν τις θετικές αλλαγές στις σωματικές δραστηριότητες (δείτε τον πίνακα παρακάτω). Για τους δασκάλους τάξεων που συνεργάζονται με παιδιά που έχουν αυτισμό, μπορεί να είναι ευεργετικό να σκεφτούν έναν προσαρμοσμένο τρόπο εκπαίδευσης σχετικά με την ανάπτυξη προγραμμάτων, την εισαγωγή των σωματικών δραστηριοτήτων και την καθοδήγηση για την χρησιμοποίηση οποιουδήποτε εξοπλισμού (δηλ., σχοινάκια άλματος, μίνι-τραμπολίνα, τρίκυκλα, ποδήλατα, κορύνες, όργανα ελέγχου καρδιακής συχνότητας).

Οι σωματικές δραστηριότητες μπορούν να περιλαμβάνουν οποιεσδήποτε ρυθμικές δραστηριότητες μεγάλων μυϊκών ομάδω (όπως το τρέξιμο, πηδηματάκια, άλματα, ποδηλασία). Τα επίπεδα των δραστηριοτήτων και των συνεπακόλουθων αυξήσεων στην απόδοση εξαρτώνται από το αρχικό επίπεδο ικανότητας ενός παιδιού και την δυνατότητα του ώστε να επιμείνουμε στο πρόγραμμα δραστηριότητας. Τα παραδείγματα των δραστηριοτήτων που μπορούν να παρέχουν οφέλη στα παιδιά με χαμηλά επίπεδα ικανότητας είναι: το περπάτημα,περίπατος στο ζωολογικό κήπο, μιμήσεις πεταλούδας,της σκιάς μου,τραγούδι αργό και γρήγορο,ποδηλασία,αγώνα μηχανών πίστας.

Εάν τα ξένα ερεθίσματα δεν εμφανίζουν αρνητικές επιρροές στις αποδόσεις και την εκμάθηση, υπάρχουν διάφορες κασέτες μουσικής που μπορούν να προσθέσουν μουσική στις δραστηριότητες ή να χρησιμοποιηθούν ως ανταμοιβές για τις κατάλληλες συμπεριφορές. Οι κασέτες είναι διαθέσιμες μέσω των περισσότερων επιχειρήσεων που είναι υπεύθυνες γι’ αυτό το σκοπό με υλικό που περιλαμβάνει αερόβια διασκεδαστικά προγράμματα στην προσχολική ηλικία, το οποίο περιέχει τοποθετημένες διαδοχικά δραστηριότητες για να αναπτύξει την καρδιαγγειακή ικανότητα των παιδιών με αυτισμό. Οι μαγνητοταινίες μπορούν επίσης να είναι χρήσιμες για τους μαθητές με αυτισμό όταν μπορούν να ακολουθήσουν τα οπτικά συνθήματα.

 

ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ

ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ

Ακατάλληλες συμπεριφορές (δηλ., στερεοτυπικές συμπεριφορές (επαναλήψεις),ρυθμός, περπάτημα στα δάχτυλα, χτύπημα χεριών).

 

Οι δάσκαλοι μπορεί να πρέπει να αγνοήσουν κάποιες συμπεριφορές έτσι να υπάρχει επιτυχία στο πρόγραμμα τους. Αρχικά, τα οφέλη που αποκομίζονται από τη συμμετοχή στο πρόγραμμα μπορούν να είναι σημαντικότερα με αποτέλεσμα ένα παιδί να σταματήσει μια ακατάλληλη συμπεριφορά συντομότερα.

 

Η σωματική δραστηριότητα μπορεί να περιοριστεί λόγω της απροθυμίας να συμμετέχει στα προγράμματα.

 

Πρέπει να χρησιμοποιούνται τεχνικές  για να προσαρμόσουν τα ατομικά  στυλ μάθησης, εκτελώντας ένα τροποποιημένο πρόγραμμα συμπεριφοράς

Η σύντομη διάσπαση προσοχής μπορεί να παρεμποδίσει την εκμάθηση

 

Οι δραστηριότητες πρέπει να αλλάζουν συχνά, πρέπει να χρησιμοποιούνται σταθμοί εκμάθησης, και οι μεταβάσεις πρέπει να γίνονται προσεκτικά μεταξύ των σταθμών. Ποικίλες δραστηριότητες που στοχεύουν στον ίδιο στόχο μπορούν να είναι χρήσιμες.

 

Τα επιπλέον ερεθίσματα κατα την διδασκαλία μπορούν να δημιουργήσουν αποσπάσεις της προσοχής

Οι ενέργειες όπως η κάλυψη των παραθύρων της αίθουσας, το κλείσιμο των πορτών, η αποθήκευση του αχρησιμοποίητου εξοπλισμού, απενεργοποίηση των ραδιοφόνων, και η αφαίρεση των ζωηρόχρωμων αφισών μπορούν να είναι ευεργετικές. Τέτοια στοιχεία μπορούν να εισαχθούν βαθμιαία καθώς το άτομο εγκλιματίζεται σε ένα περιβάλλον.

 

 

Η δυσκολία του να επεξεργάζεται δύο ή περισσότερα ερεθίσματα μπορεί να παρεμποδίσει την εκμάθηση(μάθηση)

 

Οι δάσκαλοι πρέπει να  χρησιμοποιούν την αισθητήρια μορφή(αισθήσεις) του σπουδαστή. Τα σχετικά ερεθίσματα πρέπει να είναι παρουσιασμένα σε μια δεδομένη στιγμή(μια φορά).Τα ερεθίσματα στο περιβάλλον που μπορεί να του αποσπάσουν την προσοχή  πρέπει να μειωθούν ή να αποβληθούν.

 

Οι απότομες αλλαγές στις ρουτίνες μπορούν να οδηγήσει σε ξεσπάσματα ή σε οπισθοδρόμηση της απόκτησης κάποιας ικανότητας.

 

 

Οι τάξεις πρέπει να παρουσιαστούν(να τους γίνουν γνωστές σε μια ιδιαίτερα δομημένη και προβλέψιμη στιγμή. Οι μαθητές πρέπει να ξέρουν που θα κάθονται ή θα σταθούν και η διαταγή των δραστηριοτήτων. Οι νέες δεξιότητες πρέπει να εισαχθούν με ελάχιστη περιγραφή απο γνωστές οδηγίες και οικίες δεξιότητες

 

 

Οι  διαπροσωπικές σχέσεις μπορούν να αναπτυχθούν.

 

Δεν θα πρέπει να τρομάζουν απο διάφορες καταστάσεις έτσι ώστε να  να παρασχεθεί στους μαθητές η δυνατότητα εξάσκησης  κοινωνικών δεξιοτήτων αλληλεπίδρασης.

 

 

 

Οι Φυσικές δεξιότητες που διδάσκονται σε ένα περιβάλλον θα πρέπει να μπορούν  να διδάσκονται καλά & σε άλλα περιβάλλοντα.

 

 

Οι δεξιότητες πρέπει να διδαχθούν όσο το δυνατόν πιο κοντά σε εκείνα τα αντικείμενα  στα οποία θα εφαρμοστούν.

 

Επιμέλεια:Επαμεινώνδας Κώνστας,MSc Φυσικής Αγωγής-Personal Trainer