Χάνετε πόντους αλλά όχι βάρος;Εστιάστε στο σωματικό λίπος!

woman-holding-measuring-tape-580646075f9b5805c22d7d87

Επειδή πολλοί από εμάς θέλουμε να χάσουμε βάρος, σε οποιαδήποτε στιγμή, γνωρίζουμε το πόσο ζυγίζουμε. Οι περισσότεροι από εμάς έχουν ακόμη και μια αγαπημένη ζυγαριά, αυτή που μας δίνει το μικρότερο δυνατό αριθμό. Μιλάμε συχνά για το βάρος, αλλά πόσο συχνά σκεφτόμαστε τι σημαίνει αυτός ο αριθμός;

Για πάρα πολλούς από εμάς, το βάρος δεν είναι μόνο ένας αριθμός, αλλά κάτι που μπορεί να αλλάξει πραγματικά το πώς αισθανόμαστε για τον εαυτό μας.

Αλλά, τι σημαίνει πραγματικά το βάρος σας και πόσο χρήσιμο είναι όταν πρόκειται για την παρακολούθηση της απώλειας βάρους; Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα μπορεί να σας κάνει να πετάξετε την ζυγαριά για πάντα.


Εστιάστε στην απώλεια λίπους, όχι στην απώλεια βάρους

Όταν μιλάτε για απώλεια βάρους, αυτό συνήθως σημαίνει αδυνάτισμα. Αλλά το αδυνάτισμα δεν σημαίνει πάντα απώλεια βάρους.

Μπορεί να ακούγεται περίεργο, αλλά είναι πιθανό να αδυνατίσετε  χωρίς να δείτε αλλαγή στο βάρος σας. Αυτό συμβαίνει όταν χάνετε σωματικό λίπος και κερδίζετε μυς. Το βάρος μπορεί να παραμείνει το ίδιο, ακόμα και αν χάσετε πόντους, ένα σημάδι ότι βαδίζετε προς τη σωστή κατεύθυνση.

Αλλά, αν η ζυγαριά δεν μεταβληθεί, τότε ίσως να μην γνωρίζετε ότι πραγματικά έχετε αποτελέσματα. Το να γνωρίζετε τη διαφορά μεταξύ της απώλειας σωματικού βάρους και σωματικού λίπους μπορεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο θα έχετε αποτελέσματα και ίσως να αλλάξει και τον τρόπο που βλέπετε το δικό σας σώμα.


Η αλήθεια για το σωματικό σας βάρος

Τι σημαίνει για εσάς το βάρος σας;Αν το σκεφτείτε, αυτός ο αριθμός δεν σας λέει και πολλά.

Η ζυγαριά δείχνει το βάρος σας, αλλά δείχνει πόσο από το βάρος είναι ο μυς και πόσο είναι λίπος; Ακόμη, πόσο βάρος έχουν το νερό, τα οστά ή τα ζωτικά όργανα;

Το βάρος ενός bodybuilder θα μπορούσε να είναι εκτός των φυσιολογικών διαγραμμάτων εξαιτίας των επιπλέον μυών, αλλά αυτό σημαίνει ότι είναι υπέρβαρος ή εμφανίζει  περισσότερο λίπος;

Αν επιθυμείτε  πραγματικά να δείτε αποτελέσματα είναι σημαντικό να γνωρίζετε τη σύσταση του σώματος και, δυστυχώς, η ζυγαριά δεν το αναφέρει αυτό.

Ένας άλλος λόγος που το βάρος δεν είναι τόσο αξιόπιστο είναι επειδή αλλάζει συνεχώς. Όλοι μας βιώνουμε αλλαγές σωματικού βάρους καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας, μερικές φορές μέχρι και 10 κιλά ανάλογα με το τι και πόσο συχνά τρώμε και πίνουμε. Θα μπορούσατε να αυξήσετε το βάρος σας τώρα βάζοντας ένα ζευγάρι βαριές μπότες, αλλά αυτό σημαίνει ότι έχετε αυξήσει και το λίπος; Όχι, γιατί βγάζοντας τις μπότες δεν σημαίνει ότι χάσατε και λίπος.

Ενώ η ζυγαριά δεν είναι εντελώς άχρηστη, μπορεί να μην είναι το καλύτερο εργαλείο για τους ανθρώπους που ξεκινούν ένα πρόγραμμα απώλειας λίπους. Αν δεν σας βοηθήσει να παραμείνετε σε καλό δρόμο και να φτάσετε στους στόχους σας, ίσως είναι η στιγμή να πετάξετε την ζυγαριά για το καλό σας.


Θα πρέπει  να πετάξετε μακριά την ζυγαριά;

Τώρα γνωρίζετε ότι η εστίαση στην απώλεια λίπους είναι πολύ πιο σημαντική από την εστίαση στο βάρος σας. Όταν χάνετε σωματικό λίπος, κάνετε μόνιμες αλλαγές στο σώμα σας, αλλάζοντας τη σύνθεσή  του, ώστε να έχετε λιγότερο λίπος και περισσότερους μυς.

Όταν χάσετε βάρος, θα μπορούσε να είναι νερό ή ακόμα και μύες. Είναι αδύνατο να γνωρίζετε αν βλέπετε τα πραγματικά αποτελέσματα ή απλώς το προϊόν των καθημερινών συνηθειών σας, τις ορμονικές αλλαγές και τα επίπεδα ενυδάτωσης.

Όταν ξεκινάτε για πρώτη φορά ένα πρόγραμμα χρειάζεστε περισσότερη ενθάρρυνση για να συνεχίσετε, αποδεικνύοντας ότι αυτό που κάνετε δουλεύει και η ζυγαριά να μην το εμφανίζει.


Πώς μετράει η ζυγαριά

Μετρά τα πάντα: Ο αριθμός στην ζυγαριά περιλαμβάνει τα πάντα – μύες, λίπος, οστά, όργανα, φαγητό και νερό. Για το λόγο αυτό, το βάρος της ζυγαριάς σας μπορεί να είναι παραπλανητικός αριθμός.

Δεν αντικατοπτρίζει τις αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα σας: Εάν κάνετε καρδιοαναπνευστική άσκηση και μυϊκή ενδυνάμωση, μπορείτε να χτίσετε μυϊκό ιστό και ταυτόχρονα να χάσετε λίπος. Σε αυτή την περίπτωση, η ζυγαριά μπορεί να μην αλλάζει ακόμα κι αν εμφανίζεστε  πιο μυώδης και πιο αδύνατος.

Δεν αντικατοπτρίζει την υγεία σας: Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, η ζυγαριά δεν μπορεί να εμφανίσει τη διαφορά μεταξύ λίπους και μυών. Αυτό σημαίνει ότι ένα άτομο μπορεί να έχει χαμηλό σωματικό βάρος, αλλά εξακολουθεί να έχει ανθυγιεινά επίπεδα σωματικού λίπους.

Δεν είναι πάντα θετικό κίνητρο: Αν κατεβείτε από την ζυγαριά και δεν είστε ευχαριστημένοι με αυτό που βλέπετε, πώς θα αισθανθείτε; Η εστίαση στο βάρος μπορεί να επισκιάσει τα θετικά αποτελέσματα που αποκομίζετε, όπως απώλεια λίπους, μεγαλύτερη αντοχή και υψηλότερα επίπεδα ενέργειας.


Αλλάξτε το πώς μετράτε την επιτυχία σας

Ακόμα κι αν δεν είστε έτοιμοι να σταματήσετε να ζυγίζεστε, η χρησιμοποίηση άλλων τρόπων μέτρησης της προόδου σας, μπορεί να σας κρατήσουν παρακινημένους και να σας βοηθήσουν να συνειδητοποιήσετε τις αλλαγές, ανεξάρτητα από το τι δείχνει η ζυγαριά.

  • Πώς φαίνονται τα ρούχα σας. Εάν μοιάζουν πιο χαλαρά, γνωρίζετε ότι είστε στο σωστό δρόμο
  • Κάντε μετρήσεις διαστάσεων για να δείτε αν χάσατε εκατοστά από τα μέρη του σώματος
  • Κάντε λιπομέτρηση
  • Ορίστε στόχους επιδόσεων. Αντί να ανησυχείτε για την απώλεια βάρους ή την απώλεια λίπους, επικεντρωθείτε στην ολοκλήρωση ενός ορισμένου αριθμού προπονήσεων κάθε εβδομάδα

Αν η ζυγαριά σας κάνει να τρελαίνεστε, κάντε ένα διάλειμμα από το να ζυγίζεστε και εστιάστε σε άλλες δυνατότητες. Το βάρος σας δεν είναι η μοναδική μέτρηση της επιτυχίας σας. Απομακρύνετε την ζυγαριά και ανακαλύψτε πόσο πολύ μακριά μπορείτε να φτάσετε.

Επιμέλεια:Επαμεινώνδας Κώνστας,MSc Φυσικής Αγωγής-Personal Trainer