Σωματική άσκηση και Χοληστερόλη

6bdd5841-888a-46d2-a39c-234ef2f6c0ff

Εάν έχετε κάνει προσπάθειες στο να αποτρέψετε τα υψηλά επίπεδα χοληστερόλης, ή αν έχετε διαγνωσθεί με υψηλά επίπεδα χοληστερόλης στον οργανισμό σας, η άσκηση φαίνεται να είναι ένα σημαντικό όπλο στην καταπολέμηση της υψηλής χοληστερόλης και των καρδιακών παθήσεων. Σύμφωνα με μελέτες, η τακτική σωματική άσκηση έχει τη δυνατότητα να μειώνει τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης (γνωστή και ως «κακή» χοληστερόλη) και να αυξάνει τα επίπεδα της HDL χοληστερόλης (γνωστή και ως «καλή» χοληστερόλη).

Πόσο χαμηλά όμως μπορούν να μειωθούν τα επίπεδα χοληστερόλης εάν ασκείστε τακτικά; Οι τρέχουσες μελέτες δείχνουν ότι η LDL χοληστερόλη μπορεί να μειωθεί από 5 ως 10%, ενώ η HDL χοληστερόλη μπορεί να αυξηθεί μεταξύ 3% και 6% με την τακτική άσκηση. Ενώ οι περισσότερες από αυτές τις μελέτες περιλαμβάνουν αερόβιες ασκήσεις, όπως το κολύμπι και το τρέξιμο, επιπλέον υπάρχει μια σειρά μελετών,όπου παρουσιάζουν επίσης τα θετικά οφέλη για την υγεία και άλλων μορφών άσκησης, όπως η γιόγκα και το περπάτημα, που μειώνουν τη χοληστερόλη, εξίσου με τις αερόβιες ασκήσεις. Ανεξάρτητα από ποιον τύπο θα επιλέξει ο καθένας, η άσκηση μπορεί να γίνει ένα σημαντικό μέρος της θεραπευτικής αγωγής ενάντια στην μείωση της χοληστερόλης.

Οι πρόσφατες οδηγίες προτείνουν ότι τα άτομα με χοληστερόλη θα πρέπει να ασκούνται 30 λεπτά την ημέρα, όσο περισσότερες μέρες μέσα στην εβδομάδα. Εάν κάποιος δεν έχει ξεκινήσει να ασκείτε ακόμη, είναι σημαντικό να αρχίσει σταδιακά έτσι ώστε να μην υπάρξει κάποιος τραυματισμός ή κάποια εξάντληση (burn out). Για μερικούς ανθρώπους, που δεν βρίσκουν τον χρόνο να ασκηθούν, μπαίνει ένα ζήτημα. Εάν όντως συμβαίνει αυτό, 30 λεπτά διαλλειματικής άσκησης μπορεί να είναι μια καλή λύση.

Εν πάση περιπτώσει, η άσκηση παρουσιάζει πολλαπλά οφέλη – εκτός από την μείωση των επιπέδων χοληστερόλης. Η άσκηση μπορεί επίσης να ενισχύσει την καρδιά σας, τα οστά, και τους άλλους μυς του σώματος, όπως επίσης βοηθάει και στην απώλεια βάρους.


Πηγές
:

  • Slentz CA, Houmard JA, Johnson JL et al. Inactivity, exercise training and detraining, and plasma lipoproteins. STRRIDE: a randomized, controlled study of exercise intensity and amount. J Appl Physiol. 2007 Aug;103(2):417-8.
  • Powers E, Saultz J, Hamilton A, et al. Clinical inquiries. Which lifestyle interventions effectively lower LDL cholesterol? J Fam Pract. 2007 Jun;56(6):483-5.

 

Επιμέλεια: Επαμεινώνδας Κώνστας, MSc Φυσικής Αγωγής- Personal Trainer